Anyakönyv
ANYAKÖNYVI KIVONAT KIÁLLÍTÁSA
Az anyakönyv alapján az ügyfél kérelmére anyakönyvi kivonat adható ki.
Az anyakönyvi kivonat kiállítását az érintett, vagy az általa meghatalmazott személy kérheti. Kiskorú esetén a szülők, vagy a szülők által meghatalmazott személy részére állítható ki az okirat.
Illetékesség:
Az Elektronikus Anyakönyv 2014. július 1-jei bevezetésétől anyakönyvi kivonat bármely anyakönyvi hivatalban igényelhető és kiállítható. Mivel azonban a rendszer üres adat bázissal kezdte meg működését, a kérelem csak abban az esetben teljesíthető azonnal, ha az adott esemény már az elektronikus rendszerben szerepel: vagyis ha 2014. július 1. után történt, vagy a korábbi eseményt az esemény helye szerint illetékes anyakönyvvezető már az elektronikus rendszerbe bejegyezte. Egyéb esetben a kérelmet fogadó anyakönyvvezető megkeresi az esemény helye szerint illetékes anyakönyvvezetőt, aki az eseményt a papír alapú anyakönyvből az elektronikus anyakönyvbe bejegyzi – a kivonat csak ezt követően készíthető el. Az anyakönyvi kivonatot az anyakönyvvezető 8 napon belül adja át vagy postázza az igénylő részére.
Az ügyintézéshez szükséges okiratok:
- személyazonosító igazolvány,
- lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolvány,
- amennyiben az átvevő meghatalmazott, úgy közokiratba, vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt (két tanú aláírásával ellátott) eredeti meghatalmazás.
Eljárási illeték: az eljárás illetékmentes.
HÁZASSÁGKÖTÉS
Házasság akkor jön létre, ha az együttesen jelenlévő házasulók az anyakönyvvezető előtt kijelentik, hogy egymással házasságot kötnek. A szándék bejelentésekor a házasulóknak személyesen és együttesen kell az anyakönyvvezetőnél megjelenniük, és igazolniuk kell személyazonosságukat, állampolgárságukat, a tervezett házasságkötés törvényes feltételeit, valamint nyilatkozatot kell tenniük az anyakönyvvezető által feltett kérdésekre (házassági névviselés, születendő gyermekek családi neve).
A Magyarországon házasuló magyar állampolgárok részére, akik a házasság megkötését követően a korábban viselt nevüktől eltérő házassági nevet viselnek – amennyiben az anyakönyvvezetőnél ezt akadályozó nyilatkozatot nem tesznek –, az anyakönyvvezető felvételezi az érvényes személyi okmányaik hivatalból történő cseréjéhez szükséges fényképet, ujjnyomot és aláírást. A névmódosulással érintett házastárs részére az anyakönyvezés megtörténtével hivatalból kerül kiállításra és megküldésre a személyazonosító igazolvány, személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány, a vezetői engedély, a magánútlevél, a forgalmi engedély, a törzskönyv, a TAJ-kártya, valamint az adóigazolvány. Az eSZIG, a magánútlevél, a vezetői engedély, a forgalmi engedély, valamint a törzskönyv hivatalból történő kiállítása visszautasítható.
A névmódosulás miatt cserélni kért személyi okmányokat az anyakönyvvezetőnél be kell mutatni. A hivatalbóli okmánykiállítás keretében csak a házasságkötés napján is érvényes okmányok cseréjére van mód.
Ha a házasuló a házasság megkötéséig megváltoztatja a házassági név viselésére vonatkozó nyilatkozatát, az anyakönyvvezető intézkedik az új nyilatkozatnak megfelelő aláírás, valamint szükség esetén a jogszabályban meghatározott valamennyi adat felvételezéséről. A házasságkötési szándék bejelentését követően a házasuló hivatalbóli okmánykiállítást megakadályozó nyilatkozatot egy alkalommal, legkésőbb a házasságkötés tervezett időpontját megelőző ötödik munkanapig tehet.
A házasságkötés legkorábban a bejelentéstől számított 31. napra tűzhető ki.
A bejelentésről szóló jegyzőkönyv egy évig érvényes – amennyiben ez idő alatt a házasságot nem kötik meg, az eljárást meg kell ismételni.
Illetékesség:
A házasságkötést megelőző eljárás lefolytatására és a házasság megkötésére az az anyakönyvvezető illetékes, ahol a házasságkötési szándékot bejelentették. A szándék bármely települési önkormányzat anyakönyvvezetőjénél bejelenthető.
Az ügyintézéshez szükséges okiratok:
- a házasulók érvényes személyazonosító igazolványa,
- a házasulók lakcímét és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- házasulók születési anyakönyvi kivonata,
- a házasulók családi állapotát igazoló okirat (elvált házasuló esetében a bontásról szóló jogerős bírói ítélet vagy a bontás tényét is tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat, özvegy esetén a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata),
- a lecserélni kért okmányok (bemutatás céljából).
Házasságkötő termek:
- a Községháza (Ászár, Kossuth Lajos u. 16.) hivatali helyisége,
- a Közösségi Ház (Ászár, Kossuth Lajos u. 1.) díszterme, és
- a Jászai Mari Általános Iskola (Ászár, Kossuth Lajos u. 26.) aulája.
Eljárási illeték:
A házasságkötési eljárás illetékmentes, de a hivatali munkaidőn vagy a hivatali helyiségen kívüli házasságkötésért az önkormányzati rendeletben meghatározott díjat kell fizetni.
Hivatali helyiségen kívüli és hivatali munkaidőn túli házasságkötés helyi szabályai:
Ászáron a házasságkötő teremben tartott szertartás hivatali munkaidőben és azon kívül is díjmentes.
A hivatali helyiségen kívüli házasságkötés esetén (hivatali munkaidőben és azon kívül is) a házasságkötésért 10.000.- Ft díjat kell fizetni.
A hivatali helyiségen kívüli és hivatali munkaidőn túli házasságkötést a házasulók kérelme alapján a jegyző engedélyezi, és amennyiben a házasságkötésért díjat kell fizetni, az csak a díj befizetésének igazolását követően köthető meg. A díjak befizetése az önkormányzat pénztárában vagy csekken történik.
HÁZASSÁGI NÉVVISELÉSI FORMA MÓDOSÍTÁSA
A házassági névviselés szabályait a Polgári Törvénykönyv Családjogi Könyve tartalmazza, házasságkötéskor a felsorolt formák közül választ a férj és a feleség egyaránt.
A házassági névviselési forma akár a házasság fennállása alatt, akár annak megszűnése után – a Ptk. szabályainak megfelelően – az érintett kérelmére módosítható.
Illetékesség:
Házassági név módosítása irányuló kérelmet bármely anyakönyvvezetőnél, vagy bármely hivatásos konzuli tisztviselőnél személyesen lehet benyújtani. A névmódosítási szándékról az anyakönyvvezető jegyzőkönyvet vesz fel.
A házassági névviselési forma módosítására irányuló eljárás lefolytatására – amennyiben a házassági anyakönyvi bejegyzés adatai az elektronikus anyakönyvben korábban már rögzítésre kerültek – bármely anyakönyvvezető, egyéb esetben a házasságkötést nyilvántartó anyakönyvvezető illetékes.
A kérelem elbírálására jogosult anyakönyvvezető, ha a kérelmet teljesíti, a változást az elektronikus anyakönyvbe bejegyzi, és kérelemre anyakönyvi kivonatot állít ki az új névre. A változást a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban is rögzíti. A névmódosítás után kezdeményezni kell a személyazonosító okmányok, lakcímkártya cseréjét.
Az ügyintézéshez szükséges okiratok:
- személyazonosító igazolvány,
- lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolvány,
Eljárási illeték: a családi állapot változásából eredő névváltozás miatt indult eljárás illetékmentes.
HALÁLESET ANYAKÖNYVEZÉSE
A halálesetet az azt követő első munkanapon be kell jelenteni a haláleset helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél. A bejelentést az elhalttal együtt élő személy vagy az elhalt hozzátartozója, illetve az teszi meg, aki a halálesetről tudomást szerez. A bejelentéssel egyidejűleg a bejelentőnek közölnie és igazolnia kell mindazokat az adatokat, amelyek az anyakönyvezéshez szükségesek, és nyilatkozni kell az elhunyt eltemetésének módjáról és helyéről.
Illetékesség: a haláleset helye szerinti anyakönyvvezető.
Az ügyintézéshez szükséges okiratok:
- halottvizsgálati bizonyítvány
- az elhunyt személyazonosító igazolványa, valamint vezetői engedélye és útlevele
- az elhunyt lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa
- az elhunyt születési anyakönyvi kivonata
- az elhunyt családi állapotát igazoló okirat a (házassági anyakönyvi kivonat, a korábban elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy elvált esetében jogerős bírói ítélet)
- a bejelentő személyazonosító igazolványa, lakcímet igazoló hatósági igazolványa.
Eljárási illeték: Az eljárás illetékmentes.
Az anyakönyvi eljárásokra vonatkozó jogszabályok:
- A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
- Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- Az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII.20.) Korm. rendelet