Hagyaték
A hagyatéki eljárásban az illetékességet:
- az örökhagyó utolsó belföldi lakóhelye,
- ennek hiányában az örökhagyó utolsó belföldi tartózkodási helye,
- az előző kettő hiányában az örökhagyó belföldi elhalálozásának helye;
- továbbá az első három feltétel hiányában a hagyatéki vagyon fekvésének helye
alapozza meg.
A hagyatéki eljárás akkor indul, amikor a jegyző a halottvizsgálati bizonyítvány alapján - vagy ennek hiányában olyan személynek a bejelentése alapján, akinek a hagyatéki eljárás megindításához jogi érdeke fűződik -, az örökhagyó haláláról értesül.
A jegyző az eljárás megindítását követő nyolc napon belül megkezdi a leltározást.
A hagyatékot leltározni kell, ha:
- a hagyatékban belföldön fekvő ingatlan van, belföldi cégjegyzékbe bejegyzett társaságban, illetve szövetkezetben fennálló tagi (részvényesi) részesedés van, lajstromozott vagyontárgy van, a törvényben megállapított öröklési illetékmentes értéket (300 ezer forint) meghaladó értékű ingó vagyon van, vagy
- a jegyző vagy a közjegyző rendelkezésére álló adatok alapján valószínű, hogy a bejelentett hagyatéki tartozások meghaladják a hagyaték értékét, vagy
- az öröklésben érdekeltek kérik.
A leltározást a jegyző végzi az erre a célra rendszeresített, külön jogszabályban megállapított nyomtatvány kitöltésével.
A leltárba felvett ingatlan értékét az ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője által kiállított adó- és értékbizonyítványban foglaltakkal egyezően kell feltüntetni.
Az adó- és értékbizonyítvány tartalmát a jegyző a hagyatéki leltár felvétele során közli az öröklésben érdekeltekkel, akik az adó- és értékbizonyítványban foglaltakkal szemben fellebbezéssel élhetnek.
A hagyatéki leltár csak a fellebbezési határidő lejárta után, ha pedig az adó és értékbizonyítvány ellen fellebbezéssel éltek, akkor a fellebbezés elbírálása után kerül megküldésre a közjegyzőnek.
A hagyatéki leltár tartalmát képező adatok megállapítása érdekében meghallgatás tartható, amelynek idejéről és helyéről értesíteni kell az ismert öröklésben érdekeltet. Általában a halottvizsgálati bizonyítványon feltüntetett személy kapja az értesítést.
A hagyatéki meghallgatásra a leltár pontos elkészítése miatt az értesített személynek célszerű magával hozni:
- írásbeli végintézkedést (végrendeletet), illetve öröklési szerződést, tartási szerződést,
- halotti anyakönyvi kivonatot,
- az öröklésben érdekeltek személyazonosító adatait (név, születési hely, idő, anyja neve, lakcím, tartózkodási hely elérhetőség, adóazonosító, személyi azonosító)
- fel nem vett nyugdíj esetén nyugdíjszelvényt,
- fel nem vett járandóság (munkabér, táppénz) esetén igazolást a munkahelytől,
- ingatlan esetén ingatlan-nyilvántartási adatokat (helyrajzi szám, fekvés, művelési ág, tulajdoni hányad, jogcím, stb.) tartalmazó okiratot (földhivatali kijegyzés, tulajdoni lap, adásvételi szerződés, földhivatali határozat stb.),
- gépjármű, utánfutó forgalmi engedélyét,
- fenntartásos takarékbetétkönyvet, takaréklevelet, kötvényt, kincstárjegyet, értékpapírt stb.,
- kárpótlási jegyet, vagyonjegyet, részjegyet,
- lakossági folyószámla, devizaszámla, egyéb – pénzintézetnél vezetett – számla kivonatát,
- nyugdíjpénztári tagságot igazoló okiratot,
- gazdasági társaság (kft., bt., stb.) esetén társasági szerződést vagy cégkivonatot.
A hagyatéki leltárazásra vonatkozó jogszabályok:
- 2010. évi XXXVIII. törvény a hagyatéki eljárásról
- 29/2010.(XII.31.) KIM rendelet a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről